Kom hem

Det var en promenad på ungefär 20 minuter till krogen.
Jag visste vägen dit för jag har följt med mamma flera gånger,
medans mamma satt och tog sina öl så satt jag alltid och åt pitabröd som killen som ägde stället bjöd mig på.
Han nöp mig alltid i kinden och sa att jag var så söt.
Jag har ganska många minnen från den krogen. Jag kommer ihåg en gång när en svart man satt och spelade vid en sån där slottmaskin. Och han vann, så fick jag 5 kr! Då var man bra lycklig.

Jag kom iallafall fram till krogen utan några problem på vägen.

När jag klev in genom dörren möttes jag av en vägg av cigarettrök, sprit doft och massa prat.
Genom den tjocka dimman av cigarettrök kunde jag utskilja mamma i mitten av rummet.
Jag gick sakta fram till bordet likt en hund med svansen mellan benen och drog lite i mammas tröja.
"Vad gör du här?!" Var det jag fick till svar.
Hennes andedräkt luktade alkohol.
Jag berättade för mamma hur jag var rädd hemma och hade gått hit för jag saknade henne.
Mamma skämdes över mig, det såg man på henne.
"ja... då är vi väl tvungen av gå hem då..." sa hon.
Vi sa hejdå till allihopa och mamma tog mig i handen och vi var påväg hem.

Väl hemma fick jag gå och lägga mig direkt eftersom det var "sent".
Senare på natten vaknade jag av att jag hörde någonting från köket.
Jag gick ut och där satt mamma, nerhasad vid spiset och grät...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0